Nieuwsbrief nr. 56
Agenda
- 26 - 29 mei: Hemelvaartsweekend
- 30 - 31 mei: schoolfotograaf
- 1 juni: broertjes/zusjes foto's, 13.00 - 15.00 uur
- 3 juni: Pinksterfeest, 8.45 - 9.30 uur: kleuterdansjes op het schoolplein voor de kleuterouders. 12.15 uur: klas 1-6 dansen op het plein voor de ouders.
- 6 juni: tweede Pinksterdag. School dicht.
- 17 juni: Lentemarkt, 13.00 - 16.00 uur
- 24 juni: St. Jansfeest
- 29 juni: studiedag. Alle leerlingen vrij.
Beste ouders,
Bijna twee weken na de Meivakantie weer een nieuwe nieuwsbrief. Natuurlijk heel jammer dat we vanwege de weersverwachting de Sportdag moesten uitstellen, maar dat is nu eenmaal een verantwoordelijkheid die ik heel serieus moet nemen en de onweersbuien, verspreid over de dag hebben ons achteraf gelijk gegeven. We zoeken naar een geschikte dag om dit jaarlijkse evenement in te halen. Gelukkig hebben de kinderen wel lekker kunnen gymmen, iets waar ze iedere week weer enorm van genieten.
Vorige week was het ook al genieten: de klassen 1 t/m 6 mochten het Circus van Nicole & Martin bezoeken en hebben een fantastische voorstelling gezien. We zijn ontzettend dankbaar voor alle hulp die we van ouders en anderen hebben gekregen bij de voorbereiding en afbraak van de tent. Elders in deze nieuwsbrief leest u er meer over van de hand van de stuwende kracht achter het festijn, Wytske Kelling.
Tenslotte: deze week zijn de IEP-resultaten van klas 6 binnen gekomen. Deze zullen we na het weekend aan de kinderen uitreiken. We kunnen alvast verklappen dat we ontzettend trots zijn op de behaalde resultaten. Natuurlijk gaat het bij een Vrijeschool in essentie om hele andere zaken, maar het is fijn dat met deze scores de opgaande lijn in de resultaten van alle klassen in de afgelopen jaren wordt voortgezet. Het geeft de school ook de ruimte om juist veel te doen aan het echte Vrijeschool onderwijs. Daarvoor moet de basis immers op orde zijn. Overigens is de termijn voor het invullen van de vragenlijsten over de tevredenheid over de school iets verlengd, omdat de respons tot nu toe nog erg laag was. Help ons aan voldoende reacties, zodat we ook op dit punt aan de eisen van de overheid voldoen!
Met vriendelijke groet,
Herman I. van Tongeren, directeur
Vrijeschool Zaanstreek
Kleuterklas 2 viert de lente en bereidt het pinksterfeest voor.
De eerste twee weken na de meivakantie zijn alweer voorbij. De maandag na de vakantie hadden de kinderen veel te vertellen, een extra lange vertelkring dus. Heel bijzonder om te ontdekken dat ze dan zo goed naar elkaars verhalen kunnen luisteren, maar daarna natuurlijk heerlijk naar buiten op de maandagochtend. Want na stil zitten wil een kleuter weer de beweging in.
Het thema van onze periode is lente en de jonge dieren. We hebben een nieuw lied geleerd over de zwaluw en hebben transparanten geprikt. Aan het eind van de dag spelen we het tafelspel ‘hoor ik bij jou’? De oudste kleuters laten na de eerste keer al weten dat zij het verhaal de volgende dag zelf willen vertellen aan de anderen. Zij willen graag hun kennis delen en laten horen. Prachtig als ze zo overlopen van enthousiasme, motivatie, durf en zelfvertrouwen. Ze zingen vrij en vrolijk in hun eentje de versjes en liedjes. De houten bootjes waar de oudste kleuters een aantal weken geleden mee begonnen zijn, zijn nog niet helemaal af. Het eind is wel in zicht. Er is hard gewerkt met hulp van ouders, die er gelukkig veel plezier in hadden om de kinderen te begeleiden. Het zagen, schuren en timmeren vraagt om extra hulp. Er wordt tenslotte gewerkt met echt gereedschap. De afwerking zoals het schilderen, doen we weer in de klas.
De oudsten worden de laatste weken van dit schooljaar extra aan het werk gezet. Na het pinksterfeest gaan zij beginnen aan de kabouter, dit is ook nog een heel mooi project waar er veel van de concentratie/spanningsboog en wilskracht wordt gevraagd. De middelsten mogen langzaam aan het weven beginnen en de jongsten mogen verder genieten van het vrijespel. Er komen dit schooljaar nog een paar kinderen bij. Naast dit alles zijn we met de voorbereidingen voor het pinksterfeest bezig. Er moeten nog armbandjes gehaakt worden en kransen gevlochten voor dit mooie feest.
In de kleuterklassen vieren wij dit prachtige vrolijke dansfeest rond de meiboom. Het Pinksterfeest is een feest van samenwerking tussen hemel en aarde. De natuur groeit en bloeit en komt weer tot leven door het licht en de stralen van de zon. De vruchtbaarheid van de aarde kan je duidelijk zien in deze tijd van het jaar. De bloemen groeien en staan hun zaadjes weer af aan de aarde. Van daaruit is eigenlijk de pinksterbruid en bruidegom ook ontstaan, maar kijk je verder dan is er meer. Dit hoeft niet alleen uitgebeeld te worden door een bruid en bruidegom.
Wanneer je bijvoorbeeld denkt aan iemand in warmte en liefde, dan werkt deze gedachte door als een kiem die zich positief kan nestelen in de ander. Wanneer de ander ontvankelijk is zal dat zijn uitwerking hebben, en kan de kiem uitgroeien tot iets waar deze persoon zich aan kan optrekken. Het geeft wellicht nieuwe zin om te leven, misschien bloeit iemand er wel helemaal van op, wat we denken is dus van levensbelang. Onze eigen inbreng is een kern van goede wil die eenieder in zich draagt. Een stukje licht en ruimte of de samenwerking van hemel en aarde.
‘Liefde ontstaat tussen mens en mens’.
Daarom stappen wij dit jaar af van onze traditionele bruid en bruidegom bij het pinksterfeest.
In de kleuterklassen zullen nu de twee oudste kinderen ongeacht meisje of jongen het symbool voor liefde en licht zijn.
juf Imgard
Pinksterfeest voor de klassen 1 t/m 6
50 dagen na Pasen is het Pinksteren. Een feest van licht, lucht en kleur, van vogels en bloemen. De duif is een belangrijk symbool bij dit feest. De duif als bode uit de hemel. In vroeger tijden sprak men van de duif die een bericht van de goden kwam brengen. Wij kunnen ons openstellen voor deze ‘berichten’ uit de geestelijke wereld.
Op school vieren we het feest met een pinksterbruid en bruidegom. De pinksterbruid als symbool voor de scheppende menselijke kracht. Én we dansen rondom de meiboom met haar kleurige linten. We vieren dit feest op vrijdag 3 juni. Om 12.15 uur zijn jullie welkom op het schoolplein. Let wel; de klassen dansen rondom de meiboom en de kinderen zitten in de arena. Wij willen jullie dan ook vriendelijk verzoeken daar niet te gaan zitten maar daar achter te gaan staan. Klas 1 zal eerst een dans laten zien en daarna volgen de andere klassen. Tot slot zal de 6e klas een dans met de linten aan ons presenteren. We vragen jullie om de kinderen deze dag in witte of lichte kleding naar school te laten komen.We gaan schoolfoto's laten maken!
Anne Gray Fotografie gaat op 30 en 31 mei de groepsfoto's en de individuele foto's maken. We hebben haar aanbevolen gekregen via de Vrijeschool Kairos. Anne maakt daar de foto's naar volle tevredenheid. Bij mooi weer worden de foto's buiten in het park gemaakt. Bij slecht weer fotografeert Anne de individuele portretten binnen en doen we onze uiterste best om de groepsfoto's buiten te maken. Op woensdag 1 juni is er ruimte voor de broertjes/zusjes foto's op school. Tijd: 13.00 - 15.00 uur. Binnenkort ontvangt u via de mail de mogelijkheid om zich hiervoor in te schrijven. Voor deze foto's werkt Anne met een tijdslot van 4 minuten per gezin. In de week van 7 - 10 juni ontvangt u informatie over hoe u de foto's kunt bestellen.
Taalperiode in klas 1
In deze periode hebben de kinderen prachtige gedichten geschreven en dit zijn een paar pareltjes:
- Jarina: koeienvlaai en schapenpoep, ieder heeft z'n eigen troep
- Liev: falderie, falderop, drie mieren stonden op hun kop. Fadera falderom en niemand wist waarom
- Elias: ik ga bij mijn opa en oma spelen en ons plezier delen, zo zullen we ons niet vervelen!
Terugblik ‘Nicole & Martin’ in Zaandam 9-15 mei 2022
Wat was het een feest, een echt vrijeschool(s) feest! Bij de voorbereidingen op de dag van aankomst, ontstond al verbinding, verbeelding en waren er de eerste vereende krachten in bespreken van wat komen ging …..
Einde middag kwamen ze dan de Galjoenstraat ingereden, de stoet van 3 vrachtwagens, met daarachter telkens een rustieke woonwagen. Dat ook kleine ‘meisjes’ zo een gevaarte kunnen besturen zet aan tot verbeelding. Alles kwam in een grote cirkel op het prachtige grasveld te staan. En de volgende dag verrees daar de grote witte ronde tent, met het kleine broertje in de hoek ernaast. Door samenwerking en elkaar leren kennen. Wat schept dat een vreugde! En verwachting! Alle klassen wandelden langs tijdens de opbouw, een voorbeeld voor al die kinderen. Vaders en moeders aan het sjouwen voor hùn circustent. Velen hadden de flyer al bestudeerd, de tent was toch gekleurd en niet wit……? Verwachting!
En toen de schoolvoorstellingen: auto’s met klassen uit Hoorn, Haarlem (3 vrijescholen), Almere, Castricum en Purmerend pasten op het lege parkeerterrein en gezamenlijk met de Zaanse kinderen beleefden zij ‘De Bremer stadsmuzikanten’ en ‘Van de visser en zijn vrouw’. Regelmatig vloog het dak van de tent er bijna af van enthousiasme! Van jong tot oud geboeid! Ontzag voor de kunsten, maar ook voor de simpele oplossingen. Verbeelding op z’n sterkst! Twee keer 400 personen! Een record voor de tent!
Op zaterdag en zondag gasten van dichtbij (buurt en school) of veel verder weg naar deze prachtige plek. Zaterdag bijna -, zondag helemaal uitverkocht! En daarna met vereende krachten de tenten en het hele kampement als een Zwitsers zakmes terug in de vrachtwagens, inclusief de Landrover! En daar gingen ze weer, de stoet, de Galjoenstraat uit, op weg naar Engeland.
Ik hoop van harte dat jullie, de kinderen, leerkrachten, ouders en zelfs her en der mensen uit de buurt, hebben kunnen ervaren wat er gebeurt wanneer een Zwitsers echtpaar, ondersteund door 2 Engelse en 2 Duitse jonge mensen een week te gast langskomen, zich laten helpen, hun krachten en talenten wegschenken en hun leven één week delen ….. Zoals ik begon: verbinding, verbeelding, vereende krachten! Een vrijeschool(s) feestje op z’n sterkst! Ik hoop dat deze krachten nog lang na zullen stralen in jullie school!
Dank voor jullie hulp en gastvrijheid op een bijzonder mooie plek!
Wytske Kelling (organisatie)