Nieuwsbrief nr. 35
Beste ouders en verzorgers,
Laten we na de Paasdagen die met het wisselende weer alweer achter ons liggen, beginnen met alsnog even stil te staan bij de positieve manier waarop de leerlingen van klas 3, hun ouders en juf Jessica hebben gereageerd op de plotselinge quarantaine die nodig was omdat er sprake was van corona-besmetting bij één van de leerlingen. Terugkijkend heeft iedereen deze gedwongen periode thuis goed opgepakt, is naar vermogen aan het werk gegaan met taken die werden uitgedeeld en ook het contact over en weer met de leerkracht werd als zeer positief ervaren. Voorwaar: complimenten allemaal! En in die klas was het dus extra speciaal om elkaar afgelopen dinsdag allemaal weer in levende lijve te kunnen meemaken.
Ook de rest van de school is weer goed gestart aan deze laatste weken vóór de Meivakantie. Nu de toetsen goeddeels achter de rug zijn en geanalyseerd, worden ook weer oudergesprekken gepland, zij het dat in enkele gevallen we niet te hard van stapel lopen om de leerkrachten ook enigszins te ontzien. Het is – ook buiten de lestijd om – een pittige periode, vooral ook omdat er door de corona-tijd ook zaken zijn doorgeschoven, die normaal al eerder kunnen worden opgepakt.
Op deze plaats wil ik graag nog een herhaalde oproep doen voor versterking van de groep ouders die wekelijks het plein en de directe omgeving van de school ontdoet van zwerfvuil en voorkomende andere klusjes. Samen is het minder werk per persoon en ook gezelliger. U kunt zich aanmelden bij Nelly of Nellie.
Vol vertrouwen gaan we de twee laatste weken vóór de Meivakantie tegemoet, in de hoop en de verwachting dat er dan alweer iets meer kan en mag en we even allemaal kunnen genieten van welverdiende rust.
Herman I. van Tongeren
Een dagje in de kleuterklas
In de ochtend druppelen de kinderen via het hekje aan de straatkant de school binnen. Binnen in de gang regelen ze zelf al hun spulletjes: jas aan de kapstok, schoenen netjes onder de bank, pantoffels aan, tas in de mand en dan handen wassen en de eigen stoel in de kring vinden. Sommige kinderen ronden dit ritueel snel af en hebben zo alle tijd om eens goed te kijken wie de klas binnenkomen. Voor anderen is het te druk op de gang om alles snel te doen. Zij wachten tot het wat rustiger is en de meeste kinderen naar binnen zijn.
Terwijl de laatste kinderen nog even bezig zijn, kletsen we in de kring alvast een beetje samen. Het zijn kleine gesprekjes over een gekregen ballon, of over nieuwe schoenen. Die nieuwe schoenen moeten straks natuurlijk even aan de klas getoond worden: als iedereen zit mag degene met de nieuwe schoenen een rondje lopen door de kring:
Stap, stap, daar kom ik aan
Met mijn nieuwe schoenen aan
Mooie rode met gouden knopen
Ik zou de hele dag kunnen lopen
Dan begint het ochtendspel. Ik schets de kinderen een beeld van een prachtig bos, waar twee kleine haasjes wonen: Flip en Flap. De kinderen maken automatisch al haasjes van hun vingers en handen en we zeggen het versje:
Flip en Flap
Die gingen samen op stap
Ze deden haasje over
Ze knabbelden aan het lover
Ze sprongen over de stenen
En renden door het kolenveld henen
Maarrrr….. schrik! Daar kwam de jager aan
En toen zijn ze heel snel weggegaan
Ik wil na het versje al door naar het volgende onderdeel van mijn ochtendspel, maar ik word meteen op de vingers getikt door een oudste kleuter: “Juf, je vergeet dat stukje dat Flip vraagt of Flap even gaat kijken of de jager al weg is. En dat híj moet gaan, omdat híj altijd de dapperste is.” Ze heeft gelijk. Ik ben een stukje vergeten. We doen het alsnog.
We gaan verder met de liedjes, de spelletjes en het verhaal en komen helemaal in de paassfeer. Voor we het weten huppelen we als haasjes door de kring:
Hup hup hup
Zo huppen alle hazen
Ze hebben het heel druk
Want het is bijna Pasen
Als alle hazen hard gewerkt hebben, vallen ze in slaap en ze worden pas gewekt door de eerste zonnestralen. Dat is het moment waarop de kleuters de ochtendspreuk opzeggen:
Stralend stijgt de zon omhoog
Rijzend langs de hemelboog
Wijst hij ons de dag
Door de stille nacht omhuld
Werden wij met kracht vervuld
Voor de nieuwe dag
Dankbaar gaan wij aan het werk
Blij en sterk
(Goedemorgen allemaal)
Dan vertel ik de kinderen de activiteit van de dag. Vandaag is het woensdag, dus we gaan tekenen. En ik vind dat extra leuk, want normaal ben ik er niet op woensdag. Dan kan ik eindelijk weer eens zien hoe de kinderen die prachtige tekeningen maken.
Ik pak de krijtjes en mijn plank met tekenpapier. Ik schets de kinderen het beeld van het ochtendspel en teken een grasveld met een haasje, zodat ze straks vanuit de nabootsing kunnen tekenen. De oudsten krijgen als opdracht om ook een grasveld met een haasje te maken en precies 10 eitjes op de tekening te verstoppen. Voor het tiende ei mogen ze een gouden krijtje gebruiken. Dat gouden krijtje is voor veel kinderen bijna magisch, dus nu gaat iedereen extra enthousiast aan de slag. De jongsten zijn altijd vrij om te tekenen wat ze zelf willen. De oudsten ook vaak, maar vandaag krijgen ze deze opdracht. Ik ben benieuwd wat ze maken.
Na een poosje komen de kinderen één voor één hun tekening aan mij laten zien. Vol trots vertellen ze hun verhaal erbij. Als ze hun spullen hebben opgeruimd, dan begint het vrije spel.
Het duurt altijd even voor iedereen zijn spelletje heeft gevonden, maar vandaag gaat dat snel. Twee kinderen maken op de gang een mooi bouwwerk van blokken. Ik word opgehaald om uitgebreid te kijken. Ze hebben goed samengewerkt en de oudste kleuter krijgt een compliment van zijn vriendje – ontzettend lief. Beide kinderen krijgen een compliment van mij en dan ga ik terug naar de klas. Daar ben ik nodig om wat begeleiding te bieden: een jongste kleuter is de auto waarmee hij speelde kwijt, en begint in zijn zoektocht alle manden met bouwmateriaal die in de buurt staan om te kiepen. Je weet maar nooit of de auto daar tussen zit. Deze manier van zoeken is niet heel effectief, dus ruimen we de manden op om overzicht te krijgen. De auto wordt pas later gevonden in de kinderwagen uit het onderhuis. Hij deed vast een dutje daar ????
Na drie kwartier worden de oudste kleuters aan tafel uitgenodigd voor een schilderwerkje (meestal is het een handwerkje, maar dit moest ook nog even af). De jongste kleuters spelen nog even verder.
Als het bijna tijd is om op te ruimen, mag een van de “dienaren” van die dag het eerste belletje luiden. Dit is het signaal voor de kinderen dat de speeltijd niet zo lang meer duurt. Ze mogen geen nieuw spelletje meer kiezen en als ze naar het toilet moeten, dan is dit het moment om te gaan. Na vijf minuten luidt de tweede dienaar het tweede belletje. Kinderen wassen de handen en komen in de kring. Voor we gaan opruimen is er een fruitmoment om even los te komen van het spel.
Na het fruit eten doen we meestal een klein spelletje. Vandaag staat er een rekendoel op het programma: seriëren (we zetten een rij auto’s van groot naar klein). We hebben vandaag een nieuwe auto in de klas, maar waar gaan we die nu opruimen? Bij de grote auto’s in de kast? Of toch bij de kleine op de vensterbank? Of bij de hele kleine die in het mandje liggen? Verschillende kinderen krijgen de opdracht om de auto’s in de kring te brengen. Het is met name voor de jongste kleuters even puzzelen, maar dan staan ze toch echt goed van groot naar klein. We komen tot de conclusie dat de auto maar op de vensterbank er bij mag, bij de middelgrote auto’s.
Na het opruimen wassen we de handen en pakken we de tassen. Omdat het vandaag zulk prachtig lenteweer is, eten we voor een keertje buiten op het plein ons broodje. Dat is even leuk wat anders! We genieten van het zonnetje en na het eten kunnen de kinderen meteen spelen.
Vorige week is er door Madelein, de stagiaire, een parcours gebouwd. Enkele kinderen spelen dit nu na. Wat erg leuk is, is dat een kleuter van wie ik het nog niet eerder had gezien, ineens het voortouw neemt en aan zijn vriendjes even duidelijk uitlegt wat de bedoeling van zijn zelfbedachte spel is. Prachtig!
De dag is ten einde
Het spelen gedaan
Met blijde gezichten
Naar huis toe gegaan
De woensdag is voorbij
En daarom groeten wij
Elkaar en wij groeten elkaar
Want wij gaan naar huis toe
Fijne middag, lieve kinderen
Fijne middag, allemaal
Tot morgen, tot donderdag
Dan zien wij weer elkaar
Juf Mariska
Voice-mail school
Íedere ochtend voor 9.00 uur luisteren wij de voice-mail af voor de afmelding van leerlingen. Wij willen u laten weten dat later die dag de voicemail niet altijd meer wordt gecontroleerd. Mocht u dus later op de dag een bericht hebben dat tijdsgebonden is, bijvoorbeeld dat u uw kind eerder wilt ophalen, dan vragen wij u om nogmaals te bellen als de telefoon niet wordt opgenomen. Zo weet u zeker dat uw bericht is gehoord en kunnen wij er zowel voor u als uw kind op een prettige manier gevolg aan geven.
Sportbedrijf Zaanstad
Van 6 april t/m 25 juni organiseert Sportbedrijf Zaanstad gratis sport-, speel- en beweegactiviteiten. Kijk voor informatie op: https://www.sportbedrijfzaanstad.nl/sportbuurtwerk-januari-2021