Basisschool Vrije School Zaanstreek is de vrijeschool van Zaandam en omstreken

Basisschool Vrije School Zaanstreek is de vrijeschool van Zaandam en omstreken

Het mooiste
speelgoed is je
eigen fantasie.

Gepubliceerd op: 20-05-2020Nieuw

Nieuwsbrief nr. 19

Een nieuwe collega

Sinds begin dit jaar is Rachel Smale – moeder van kinderen op onze school – als klassenassistente betrokken bij onze kleuterklassen en zij vindt het werken met de kleuters zo leuk en zij past zo goed in het team van kleuterjuffen dat zij nu ook de lerarenopleiding bij de Vrijeschool Pabo van de Hogeschool Leiden gaat doen. Daarvoor moet je een stage-school hebben voor minimaal twee dagen per week en de Vrijeschool Zaanstreek biedt graag die mogelijkheid. Hieronder zal Rachel zichzelf even nader aan u voorstellen.


Herman van Tongeren


Beste ouders,

Mijn naam is Rachel Smale, ik ben 38 jaar oud en woonachtig in Zaandam. Wat ben ik ontzettend blij dat ik deel uit mag maken van het team van de Vrije School Zaanstreek.


Ik ben getrouwd met Lance en heb drie jongens die ook op de Vrije School Zaanstreek zitten. Zij zijn allesbepalend geweest voor mijn kennismaking met de vrijeschool. Ik heb een achtergrond in de IT en ben als applicatiebeheerder werkzaam geweest na mijn studie. Toen de kinderen werden geboren heb ik mijn passie voor fotografie verder ontwikkeld en ben ik als fotograaf aan de slag gegaan.


Mijn liefde voor het onderwijs begon bij het helpen op school. De manier van werken, de materialen die gebruikt worden, de liederen die ze zingen, de activiteiten en de ervaringen die de kinderen opdoen. En dit altijd verbonden aan de seizoenen en de levensfase waarin ze zich bevinden. Het was altijd een cadeautje voor de lens van mijn camera. Ik ben toen ook veel gaan vastleggen en uiteindelijk gaan delen op de Facebookpagina van school, wat ik nog steeds met veel plezier doe. Door de jaren heen ben ik me steeds meer gaan verdiepen in het vrijeschool onderwijs en het heeft mijn hart gestolen.


De afgelopen periode heb ik veel bij de kleuterjuffen in de klassen gestaan en heb ik kennis mogen maken met de prachtige kinderen. Het heeft me laten zien dat ik hier mijn droombaan heb gevonden. Niks lijkt me mooier dan een bijdrage te kunnen leveren in de groei van deze prachtige kleine mensen.


Komende september start ik met ontzettend veel plezier aan het zij-instroomtraject aan de Vrijeschool Pabo in Leiden en zal ik 2 dagen op school aanwezig zijn. Tot aan de zomervakantie blijf ik betrokken bij de kleuterklassen als klassenassistente.

Tot snel!

Rachel


Verzoek bij het halen en brengen

Wilt u bij het halen en brengen onderling de minimale afstand ten opzichte van andere ouders in acht nemen en niet te lang blijft staan? Denkt er ook aan om niet het schoolplein op te lopen, hoe moeilijk dit soms ook is. Zo doen we er samen alles aan om gezond te blijven en te voorkomen dat onbedoeld andere ouders een risico lopen.


Herman van Tongeren


Pinksterfeest in aangepaste vorm

Helaas kunnen we dit jaar het Pinksterfeest niet vieren op de wijze waarop de school dat gewend is. De zesde klas zal in twee delen op woensdag en donderdag volgende week het Pinksterfeest vieren. Meester Alwin stuurt de ouders daarover een brief. We zullen in de loop van volgende week zorgen dat alle kinderen (helaas zonder ouders) in een aangepaste vorm het Pinkstergevoel kunnen meebeleven. Dit geldt ook voor de kleuters, waar het feest ook op een bescheiden wijze gevierd zal worden.


Herman van Tongeren


Klas 5 en de Griekse Goden

Waar de wereld voor de vijfdeklasser normaal gesproken steeds een stukje groter wordt, werd de wereld voor onze vijfdeklassers even een stukje kleiner. We hebben bijzondere maanden achter de rug en ook nu zijn we druk aan het wennen aan deze nieuwe situatie. Nu we elkaar weer zien ben ik dankbaar voor de hechte band, die onveranderd lijkt. Ben ik trots op de zelfstandigheid en het doorzettingsvermogen van de kinderen. Ik ben gelukkig dat ik hier weer met mijn vijfde klas mag zijn.

Om de wereld van de vijfde klas toch een stukje groter te maken zijn we bezig met de periode over het Oude Griekenland. We schrijven over het landschap en het leven van de Grieken. We horen verhalen over Griekse Goden en verbeelden deze in de schriften. We verbinden ons met de heldendaden uit het oude Griekenland en bovenal verbinden we ons weer met elkaar.

Juf Chantal