Basisschool Vrije School Zaanstreek is de vrijeschool van Zaandam en omstreken

Basisschool Vrije School Zaanstreek is de vrijeschool van Zaandam en omstreken

Het mooiste
speelgoed is je
eigen fantasie.

Gepubliceerd op: 27-01-2025Nieuw

Nieuwsbrief 9 24-25

Agenda

  • 13 t/m 30 januari: Cito-toetsen klas 1-5

  • 31 januari: Lichtjesfeest kleuterklassen

  • 4 en 5 februari: IEP klas 6

  • 14 februari: Verkleedfeest (klas 1-6)
    Kabouterfeest (kleuterklassen)

  • 17 - 21 februari: Voorjaarsvakantie

  • 24 februari: Studiedag - alle leerlingen vrij

  • 26 februari: Luizencontrole

  • 12 maart: inloopochtend - aanmelden verplicht

Vandaag is ook de agenda op Parro gevuld. Daardoor krijgt iedereen veel meldingen binnen, maar dit is gelukkig met één knop te markeren als gelezen. Deze knop is te vinden op de homepagina.

Weekspreuk

26 januari - 1 februari

In diepten van de winter

Verwarmt het ware geestelijk zijn;

Het geeft de wereld-schijn

door hartekrachten bestaansmacht;

de wereldkou weerstaat steeds sterker

het zielevuur in ’t mensen innerlijk.


De warmte die de geest in het diepste van de winter

ontwikkelt, trotseert de uiterlijke kou en geeft onze

hartekrachten aan de wereld om ons heen.


Beste ouders,

De griepgolf heeft ook ons in volle hevigheid bereikt. De afgelopen week zag ik er ‘s morgens vroeg gewoon tegenop om mijn telefoon aan te zetten: er zou toch niet nog een collega ziek zijn geworden die nacht? Voor jullie gold waarschijnlijk hetzelfde: hoe vervelend is het als je voor dag en dauw te horen krijgt dat er voor je kind geen leerkracht beschikbaar is en of je het maar even wil regelen. Diep respect dus voor jullie enorme flexibiliteit en organisatievermogen. Dankbaar ook voor onze invalleerkrachten. Afgelopen vrijdag waren er maar liefst drie stuks actief, waardoor deze klassen niet noodgedwongen thuis hoefden te blijven.

PARRO

Het PARRO-systeem is met enthousiasme ontvangen binnen zowel het team als de oudergroep. Er wordt druk mee geëxperimenteerd en volgens mij verloopt de opstart naar wens. Zelf vind ik het erg leuk om de ouderberichtjes plus foto’s voorbij te zien komen.

Per 1 februari willen we daadwerkelijk stoppen met de reguliere mail plus appberichten. Zorg er dus voor dat je PARRO op tijd hebt geïnstalleerd. Kom je daar niet uit, loop gerust even langs onze PARRO-specialist: Elske-Fleur.

Digitale geletterdheid

Zoals in eerdere nieuwsbrieven aangekondigd zijn wij als Vrijeschool in ontwikkeling rondom het thema digitale geletterdheid. We gebruiken hiervoor de leerlijn vanuit de Begeleidingsdienst Voor Vrijescholen (BVS) en onze collega Jessica Freijee volgt een gerichte opleiding tot specialist digitale geletterdheid. Als Vrijeschool zijn we terughoudend en vinden we het tegelijkertijd belangrijk dat onze kinderen op een geleidelijke en verantwoorde wijze leren omgaan met digitale media. De huidige ontwikkelingen in de wereld maken dit thema extra urgent. Voor ons is en blijft het een boeiende zoektocht naar de juiste balans. Om jullie als oudergroep mee te nemen in de visie van onze Vrijeschool Zaanstreek als onderdeel van Stichting Ithaka, wil ik jullie verwijzen naar de volgende link: Ouderbrief.

IEP doorstroomtoets

De media stonden er dit weekend bol van: de doorstroomtoets in de laatste klas van het basisonderwijs. Men viel in de verschillende artikelen terecht over de commerciële wildgroei aan aanbieders in toetsland, waarbij bij de ene toets het schooladvies wel eens hoger uit zou kunnen vallen dan bij de andere. Om jullie gerust te stellen: wij nemen al sinds jaar en dag Ithakabreed de zogenaamde IEP-doorstroomtoets af. Vorig schooljaar zijn de verschillende toetsen vanuit onze Stichting nog eens goed bestudeerd en kozen we opnieuw voor deze toets als zijnde gevarieerd en prettig in vraagstelling en passend bij ons onderwijs. Bovendien is de IEP-doorstroomtoets als één van de weinig toetsen nog op papier af te nemen. Voor onze leerlingen sluit dit nu eenmaal beter aan in wat zij gewend zijn.

Volgende week dinsdag en woensdag is het dan zover. Dan zullen onze zesdeklassers zich buigen over hun doorstroomtoets. Wij hebben er alle vertrouwen in dat deze toets ondersteunend kan zijn in de keuze voor de juiste vorm van vervolgonderwijs. De visie van de leerkrachten en het open gesprek daarover met ouders blijft hierbij het meest waardevol.



Tot zover,

Hartelijke groet,

Inger Andersson (directeur VSZ)

Achtergrond van het verkleedfeest binnen het vrijeschoolonderwijs


Over enkele weken is het al zo ver, want op vrijdag 14 februari vieren wij het verkleedfeest. Dit vrolijke schoolfeest wordt altijd gevierd op de laatste vrijdag voor de voorjaarsvakantie. De kinderen komen verkleed naar school en genieten uitbundig van gezamenlijke spelletjes in de klassen. In de kleuterklassen gaan de kleuters als kabouters op avontuur en ontmoeten elkaar op een nieuwe wijze.


Maar wat is eigenlijk de wezenlijke betekenis van dit feest? De oorsprong van dit feest met verschillende benamingen gaat ver terug in de geschiedenis en heeft in diverse culturen vele mooie vormen aangenomen, waarin we jullie graag willen meenemen:

Tijdens de maand februari neemt het aantal zonne-uren weer snel toe. In de natuur dient voorzichtig nieuw leven zich aan. Het sterkst zien we dit bij de bomen. In februari, de sprokkelmaand, verliezen zij hun dode takken om zodoende ruimte te geven aan maken aan de groei van nieuwe twijgen. Dit is een typerend beeld; het loslaten van het oude, het dode, om ruimte te maken voor het nieuwe leven. Die ‘dode takken’ hebben wij allemaal, het zijn in feite onze verharde buitenkanten. Hierin schuilt het gevaar dat we zozeer opgaan in het eigen gelijk dat we ons kunnen verschansen achter de eigen oordelen en vooroordelen. Zo verhinderen we te groeien vanuit onze innerlijke zuivere motieven.

In de Christelijke traditie is het Carnaval het uitbundige feest vóór de start van de vastentijd; óók een periode van vasten, de innerlijke schoonmaak om wat wérkelijke waarde heeft meer verankering te geven. Ook de winterverhalen zoals bijvoorbeeld Het vlijtige Liesje en Vrouw Holle weerspiegelen deze behoefte aan reiniging en transformatie. De periode van spirituele zuivering komt ook terug in verschillende godsdiensten en levensbeschouwingen. Zo ondergaan moslims een spirituele hervorming door zich tijdens de Ramadan te verdiepen in de Koran, door te vasten, meer te bidden of door een aalmoes - ’zakat’- aan minder bedeelden te geven. Hiernaast deelt men een feestelijke maaltijd in de hechte familiesfeer.

Tijdens het verkleedfeest komen onze kinderen dus samen vanuit verschillende (geloofs-)tradities. We starten de dag feestelijk in de hal in een betekenisvol samenzijn. De kinderen luisteren samen naar een beeldrijk winterverhaal en ervaren tijdens deze koude winterdagen intens de kracht van verbonden zijn en verbonden blijven met elkaar. Terug naar de kern van wat ons bindt. Straks, als de ‘dode takken’ zijn afgeschud, kunnen we -éérst in ons zelf en dan om ons heen- overal een nieuwe lente voelen tintelen en herboren worden voor een nieuw begin!

Alinde H.

Bron: Jaarfeesten. Achtergrond en betekenis in onze tijd Fred Tak

Verkleedfeest op school


Op vrijdag 14 februari vieren we op school het verkleedfeest.

De kinderen mogen verkleed op school komen. Elke klas heeft zijn eigen thema die bij de vertelstof van dat jaar hoort.


Verkleed thema’s per klas:

Klas 1: Sprookjes

Klas 2: Dieren uit fabels

Klas 3: Ambachten of oude testament

Klas 4: Dieren en figuren uit de Noorse Mythologie

Klas 5: Egypte en Grieken

Klas 6: keuze uit thema klas 1 t/m 6


De kinderen van klas 1 t/m 5 gaan ’s ochtends verschillende activiteiten en spelletjes doen. De groepen worden door de school begeleid door kinderen uit de 6e klas.

De kinderen moeten op deze dag gewoon zelf hun eigen eten en drinken meenemen en zijn op de gewone tijd uit.

Gevonden voorwerpen


Nog een laatste oproep voor de gevonden voorwerpen! De kist zit bomvol en gaat woensdag geleegd worden. Wie mist er bijvoorbeeld nog een naaimachinepedaal, volle gymtas, jassen of een tas met laarzen? We vinden de gekste dingen soms! En natuurlijk erg veel handschoenen, mutsen, sjaals...

Medezeggenschapsraad


Bij deze stel ik me graag voor als nieuw MR lid van VSZ. Ik ben Daniëlle Brouwers, schoolleider in opleiding, werkzaam als schoolleider op een school in Zaandam, vrouw van Daan Schuit en moeder van Lou en Ivo Schuit. Lou zit in klas 3 en Ivo is pas 2 jaar oud. Ik heb me opgegeven voor de MR omdat ik graag een bijdrage wil leveren aan de positieve ontwikkelingen op VSZ. Ik geloof sterk in het belang van samenwerking tussen ouders, leerkrachten en schoolleiding om een warme en inspirerende leeromgeving te creëren waarin onze kinderen zich op hun eigen unieke manier kunnen ontplooien. Als MR-lid hoop ik actief mee te denken over thema’s zoals kwaliteit van onderwijs, communicatie en de balans tussen vrijheid en structuur binnen onze school.

Ik sta altijd open voor vragen, ideeën of feedback. Spreek me gerust aan!


Naast Daniëlle Brouwers zijn ook Richard van Wijngaarden (Joy) en

Geert van 't Land (Lola-Pippi) lid als ouder en zijn Alinde Hetsen (kleuterklas 3) en

Jessica Freijee (klas 4) lid als leerkracht.

Parkeren bij school


Om gevaarlijke situaties en boetes te voorkomen vragen we jullie als ouders alleen te parkeren op een daarvoor bestemde parkeerplaats. Het dringende verzoek om ook niet te parkeren achter de parkeervakken, half op de drempel, in de bocht van Twiskeweg naar Galjoenstraat. Heel vaak zien we met name kleuterouders dit doen. Natuurlijk is het vervelend om te laat te komen, maar veiligheid voor alles! In principe hebben we namelijk genoeg parkeerplaatsen alleen niet allemaal voor de deur. Houd hier a.u.b. rekening mee!