Basisschool Vrije School Zaanstreek is de vrijeschool van Zaandam en omstreken

Basisschool Vrije School Zaanstreek is de vrijeschool van Zaandam en omstreken

Het mooiste
speelgoed is je
eigen fantasie.

Gepubliceerd op: 13-01-2025Nieuw

Nieuwsbrief 8 24-25

Agenda

  • 13 januari: Oudergesprekken klas 6

  • 13 t/m 30 januari: Cito-toetsen klas 1-5

  • 23 januari: Uitje klas 6 van 10.00 tot 12.00 uur

  • 31 januari: Lichtjesfeest kleuterklassen

  • 4 en 5 februari: IEP klas 6

  • 14 februari: Verkleedfeest (klas 1-6)
    Kabouterfeest (kleuterklassen)

  • 17 - 21 februari: Voorjaarsvakantie

  • 24 februari: Studiedag - alle leerlingen vrij

  • 26 februari: Luizencontrole

Abonneren op onze schoolagenda kan via deze link van de google agenda.

Weekspreuk

12-18 januari

De scheppingsmacht der ziel,
zij tracht uit hartegronden,
in mensenleven godenkrachten

tot waarlijk werken te ontsteken,
zichzelf nu vorm te geven

in mensenliefde en in mensenwerk.

Goddelijke krachten willen werken in

het scheppend vermogen van de mens

en worden zichtbaar

in diens liefde en daden.

Beste ouders,

De eerste schoolweek van 2025 zit erop. En wat waren zowel de kinderen als ook het leerkrachtenteam weer vol positieve en verbindende energie aanwezig. Waardevol hoe we hiermee met elkaar onze eigen fijne plek creëren binnen alle onrust die op onze wereld gaande is. Met deze woorden wens ik jullie een liefdevol 2025 en gaan we er samen weer een mooie tijd van maken in Zaandam.

Vervanging bij ziekte

Helaas begon het jaar minder florissant voor zowel juf Jessica als juf Tiny. Beide collega’s waren afgelopen week geveld door een fikse griep, iets wat zij zelf vooral heel vervelend vonden. Fijn dat de klas van juf Jessica drie dagen kon worden opgevangen. Mijn dank gaat uit naar de oudergroep die met begrip reageerde toen het me op de woensdag en de vrijdag niet lukte om een invalkracht te organiseren. Hoewel ik het toenemende leerkrachtentekort steeds met veel kunst- en vliegwerk zo goed mogelijk probeer te omzeilen, lukt het me bij ziekte gewoon niet altijd om een geschikte juf/meester voor de klas te krijgen.

Ook deze week start zowel kleuterklas 2 als klas 6 met een zieke leerkracht. Voor de kleuterklas heb ik het op de valreep kunnen oplossen met een vervanger. Voor klas 6 is me dat vanmorgen vroeg niet meer gelukt. Ook hier dank aan de ouders voor de flexibiliteit. We blijven ons uiterste best doen om de uitval tot een minimum te beperken.


Renske Gerritse, onze nieuwe intern begeleider (interim)

Afgelopen week hebben we Renske Gerritse verwelkomd in ons team. Renske zal de komende maanden de taak van intern begeleider op zich nemen. Ze zal zich met name richten op onze onderwijskwaliteit structuur naast onze leerlingzorg en is in principe op maandag en dinsdag op school aanwezig. Woensdag werkt Renske vanuit huis. Vragen rond leerlingzorg lopen in principe eerst via de leerkracht. Deze kan de ondersteuning van de intern begeleider inroepen mocht dat nodig zijn.

Parro als officieel communicatiekanaal vanuit school

Met ingang van het nieuwe jaar hebben we besloten om de online communicatie vanuit school niet langer via losse mails of de WhatsApp-oudergroepen, maar via het beter beveiligde systeem PARRO te laten verlopen. Onze collega Elske-Fleur is dit achter de schermen in orde aan het maken en zal zeer binnenkort in de lucht komen om het een en ander verder uit te rollen. Of de ouders onderling met elkaar willen blijven communiceren via een WhatsAppgroep kunnen zij zelf bepalen. Dit is verder niet aan school.

Toetsweken klas 1-5

Zoals ook aangegeven in de jaarkalender gaan deze weken de CITO-middentoetsen weer van start. In de klassen 1 tot en met 5 zullen voor de vakken rekenen, taal en lezen passende toetsen worden afgenomen. We houden dit gebeuren voor de kinderen altijd zo laagdrempelig en ontspannen mogelijk en leggen uit dat de toetsen vooral bedoeld zijn voor de juffen, zodat die kunnen zien wat een kind al weet en waar het nog hulp bij nodig heeft. Dit is voor ons ook de werkelijke essentie van toetsen. De dag na de voorjaarsvakantie maken we op basis van de uitslagen nieuwe leerplannen voor de komende maanden tot aan de zomer. Tijdens de oudergesprekken in maart worden jullie als ouders hierin meegenomen.

Let op: de kinderen met een dyslexie-verklaring en/of de kinderen, voor wie lezen nog een serieuze uitdaging vormt, krijgen voorleesondersteuning bij de toets. Tot en met klas 2 worden de toetsen sowieso nog voor alle kinderen voorgelezen.

Willen jullie er de komende weken even extra alert op zijn dat je kind fulltime op school aanwezig is. Het te laat starten en/of inhalen van toetsen brengt altijd weer onrust en gedoe met zich mee. Stem uitzonderingsgevallen van te voren duidelijk af met de leerkracht van je kind.

Tot slot

Om de veiligheid voor de kinderen rondom de school zoveel mogelijk te garanderen, hebben we aan de straatzijde een hek laten plaatsen dat voorkomt dat de kinderen lukraak de weg op rennen na schooltijd.

Aan jullie als ouders willen we nogmaals de oproep doen om je auto bij het brengen en halen van je kind te parkeren in de daarvoor bestemde parkeervakken. Je auto even half op de stoep neerzetten, ook al is het maar voor vijf minuten, levert naast de terugkomende irritaties bij onze buren, gewoon gevaarlijke situaties op. Ook het parkeren op de brede stoep aan de oostzijde tegenover de school is absoluut niet toegestaan. Willen jullie hier alsjeblieft gehoor aan geven!


Tot zover,


Hartelijke groet,

Inger Andersson (directeur VSZ)

Kleuterklas 2


Na de kerstvakantie zijn we begonnen met het driekoningenspel te spelen. Voor de kerstvakantie wisten veel oudsten nog te vertellen dat na het kerstspel het driekoningenspel zou volgen.

Dit is een groep die enorm houdt van het vertellen van verhalen zoals, het kerstspel, maar ook het navertellen van een tafelspel.

De voorpret begon op maandag gelijk na de vakantie. Het maken van broodjes en de spanning van wie een boontje in zijn broodje zou vinden. Er waren twee witte en één bruine verstopt. Zij zouden die mooie kroon mogen dragen tijdens het driekoningenspelletje.

En dan een dag later het spel…..

Zodra de kinderen de mantel om doen zijn ze koning (statige leiders), de page die ze uit mogen kiezen zijn vaak verlegen vinden het nog spannend om mee te doen, maar durven wel naast de koning te staan. Ezel en os zijn ook mooie rollen en vinden de kinderen prachtig om te spelen. En bij de kleuters kan ook een jongen de rol van Maria spelen en een meisje Jozef zijn. De engel met de ster leidt het hele spelletje.

De kinderen die deze dag niet meespelen zingen krachtig de liedjes mee die voorkomen in het spel. Oudsten die nog zitten, houden het spel goed in de gaten en roepen af en toe spontaan een correctie. Zo zijn ze allemaal betrokken.

En betrokken is deze groep van 25 kinderen (maandag is Isabella ingestroomd). Dit jaar een heel harmonische groep, omdat er mooi evenwicht is tussen meisjes en jongens.

De betrokkenheid van het verhaal van de driekoningen zie je ook terug in de zorg die ze hebben bij het maken van de creatieve werkjes over het spel.

Het spelen van het spel heeft een schat aan leervoorwaarden denk bijvoorbeeld aan het taalaanbod (auditief geheugen, rijm, woordenschat) en de sociaal emotionele ontwikkeling (samenwerking, betrokkenheid, respect). Rekenvoorwaarden en rekenbegrippen krijgen weer de aandacht bij de creatieve verwerking en bij de kringspelen. (Groot naar klein/vooraan achteraan enz.)

Tijdens het vrijespel hebben de kinderen een vrije keuze in welke rol ze willen spelen en of ze het spel willen spelen, zij bedenken dan hun eigen spel.

Door fantasie en spel worden hele belangrijk sociale vaardigheden ontwikkelt, namelijk het sociaal inzicht en empathie.

De dag van onze kleuters zit boordevol spelende leermomenten. Wij hopen en streven ernaar dat iedere kleuter aan het eind van de dag tevreden, moe en voldaan met een onbewuste rijke schat aan nieuwe ervaringen en kennis naar huis toe gaat.

Tanja en Imgard

Driekoningenspel in de kleuterklassen, bordtekening klas 3 en
kalligraferen bij het licht van eigen getrokken kaarsen in klas 6.

Oproep van klassenouders

Mariken en Floor willen zich deze maand graag bezig gaan houden met het uitzoeken van de verkleedkleding in school. Dat is best een flinke klus, dus ze zouden hierbij graag hulp hebben van meer ouders. Wie wil helpen?

Daarbij zal er ook wat kleding gerepareerd moeten worden. Wie kan daarbij helpen?


Voor meer informatie en aanmelden kun je een berichtje sturen naar Floor: 06-24135587.

Gevonden voorwerpen

Mocht je iets missen, kom even langs bij de gevonden voorwerpenkist. Hij zit weer erg vol zoals je ziet!

Binnenkort gaan we hem weer leeghalen en alles naar de tweedehands brengen. Dus kom gauw even kijken of er nog iets tussen zit!


Projectkoor Ardore zingt Fauré´s Requiem en meer!

Al jaren repeteren wij voor onze projecten met veel plezier in de Vrije School Zaanstreek. Het is voor mij ook `als thuis´, als oud leerling van school tot 1996, en dochter van Magda Noordam, die jarenlang schoolondersteuner, MR´er, conciërge was. Deze school zit dan ook in mijn hart!

Onze aanstaande concerten:

Een intiem Requiem in kleine bezetting, zo had Gabriel Fauré zich dat oorspronkelijk voorgesteld. En dat is precies wat dirigent Ronald Becker laat klinken met Projectkoor Ardore. Kamerkoorbezetting, solisten uit het koor, én met accordeon en piano als begeleiding. Een origineel idee dat zijn muzikale vriend, accordeonist en arrangeur Peter van Os heeft uitgewerkt. Een primeur!

In deel twee van ons programma zingen wij 12 stukken uit Ierland, Schotland en Wales, zowel sferische Classics als ritmische Folk begeleid door Job Cornelissen op de Bodhrán, de Ierse trom.

U bent van harte welkom op:

24 januari `25 Kogerkerk, Koog aan de Zaan, 20.15u

25 januari `25 Vondelkerk, Amsterdam, 20.15u

26 januari `25 Van Houtenkerk, Weesp, matinee 14.30u

Bestel uw kaarten via www.projectkoor-ardore.nl, 17,50

(zie ook poster op het prikbord in de grote hal)

Muzikale groeten,

Soraya Soegijarto

Projectkoor Ardore