Nieuwsbrief 17 24-25

Agenda
(zie ook Parro)
13 juni: Pinksterfeest - kleuterklassen 8:45-9:15 uur -
klas 1 t/m 618 juni: Studiedag - alle leerlingen vrij
19 juni: Sportdag klas 1-6
24-25 juni: Kamp klas 5 (dag erna vrij)
24-26 juni: Kamp klas 6 (dag erna vrij)
27 juni: Midzomerfeest - kleuters tijdens schooltijd -
klas 1 t/m 6 van 17:00 tot 19:00 uur.2 juli: Ouderbedankmoment 8:30-9:30
3 juli: Slagbal klas 6 tegen team
9 juli: Disco klas 6
10 juli: Afscheid klas 6
16:00 uur afscheid oudste kleuters (met ouders)11 juli: Laatste schooldag tot 12:00 uur
Zomervakantie
25 augustus: Eerste schooldag na de zomervakantie
klas 1 t/m 6 - 9:30-12:00 uur26 augustus: Eerste schooldag na de zomervakantie voor de kleuterklassen (gewone tijden)



Weekspreuk
10-13 juni
Naar hoogten van de zomer stijgt
het lichtend wezen van de zon;
het neemt mijn menselijk voelen
naar ruimtewijdten met zich mee.
Voorvoelend roert vanbinnen zich
een vaag besef, en zegt mij:
eens zul je het erkennen:
jou heeft een goddelijk wezen nu gevoeld.
De zon stijgt op tot zomerse hoogten, waarbij mijn
voelen haar begeleidt. In mij ontwaakt een vaag gevoel:
een goddelijk wezen heeft jouw voelen meegemaakt.
Dag team,
“Willy Wonka, Willy Wonka……. “ het hele weekend zat dit riedeltje in mijn hoofd. Wat een heerlijke voorstelling heeft onze zesde klas met elkaar neergezet. Waar de regisseurs de afgelopen weken nog vertwijfeld hun hoofd braken over het gebrek aan acteursmentaliteit bij sommige spelers, bleek afgelopen vrijdag dat de kinderen gewoon toe waren aan ‘echt’ publiek om de sterren van de hemel te kunnen spelen. Complimenten aan de juffen Jojanneke en Tjarda voor dit prachtige geheel waar zij met hun klas de afgelopen maanden naartoe hebben gewerkt.
Pinksterfeest
Ondertussen is de hele school zich aan het opmaken voor het Pinksterfeest aanstaande vrijdag. Op alle vrijescholen wordt Pinksteren als een eeuwenoud natuurfeest gezien: een feest van de toekomst, waarbij de nieuw ontwakende natuur inspireert om met eigen scheppingskracht aan de slag te gaan. Met dit jaarfeest staan een aantal symbolieken centraal. Zo wordt er gedanst om de meiboom die versierd is met linten. Deze meiboom staat symbool voor de ontmoetingsplaats tussen hemel en aarde. Uit elke klas worden twee kinderen tot bruidspaar gekozen. Zij symboliseren de verbinding tussen de aarde en de zon, waardoor het land weer vruchtbaar wordt. Verder dragen alle kinderen vooral witte en/of lichte kleuren, welke de puurheid en het licht van de ontwakende natuur symboliseren.
Onze kinderen mogen aanstaande vrijdag ook in het wit of in elk geval licht gekleed naar school komen en dragen die dag een gevlochten krans met of zonder papieren bloemetjes. Deze hebben de kinderen in de klas met hun juf gemaakt.
De ouders van de kleuterklassen worden omstreeks 8.40 uur op het grote plein verwacht, waar de kleuters omstreeks 8.45 uur rond de meiboom komen zingen en dansen.
Om 12 uur kunnen de ouders van de klassen 1 t/m 6 plaatsnemen àchter de arena om te genieten van de meidansen met de linten.
Let op: door de klassenouders is in de klassen 1 t/m 6 de oproep gedaan voor één fotograaf per klas, die de beelden na afloop in de eigen klassenapp deelt. De kleuterbouw heeft ook een eigen fotograaf.
De overige ouders wordt dringend verzocht de telefoon op zak te houden om samen met aandacht van het feest te kunnen genieten. De weersverwachtingen zijn goed, dus volgens mij gaan we een prachtige viering tegemoet.
Ik wens jullie weer een mooie week met de kinderen, de ouders en met elkaar!
Inger

Pinksterfeest
Komende vrijdag is het zover, dan wordt er door alle klassen gedanst rond de meiboom. Het erg mooi als iedereen in witte (of lichte) kleding naar school komt.
Het wordt een warme zonnige dag, dus het is fijn als de kinderen in ieder geval 's ochtends thuis al goed zonnebrand op doen. Er mag een petje of hoedje mee tegen de zon en graag extra water.
De kleuterklassen maken zich meteen in de ochtendkring klaar voor hun meiboomdans. Zij zullen ongeveer om 8:45 uur op het grote plein verschijnen met papieren kransen in het haar en rinkelende belletjes aan hun gevingerhaakte armbandjes, het pinksterpaar voorop. Kleuterouders zijn hierbij van harte uitgenodigd om te komen kijken.
Klassen 1 t/m 6 laten omstebeurt hun meiboomdansen zien vanaf ongeveer 12:00 uur. Dit jaar voor het eerst mogen alle klassen dansen met de linten! Het is dus fijn dat we iets meer tijd hebben gehad om te oefenen en het is zeker de moeite waard om te komen kijken. Ouders van de klassen 1 t/m 6 zijn hierbij van harte uitgenodigd om te komen kijken.
Het zal er allemaal prachtig uitzien natuurlijk, maar houd je in om de telefoon erbij te pakken om wat vast te leggen. Van elke klas zal er een ouder zijn die beeldmateriaal verzorgd en zal het daarna delen in de Parrogroep van de klas. Geef dit ook door aan andere familieleden of vrienden die komen kijken a.u.b. Alvast bedankt en geniet ervan!

Midzomerfeest
Na het pinksterfeest staat ook het midzomerfeest al gauw voor de deur. We nodigen jullie opnieuw van harte uit om naast de eigen picknick, ook iets te bereiden voor de Wereldse picknicktafels. We zijn op zoek naar jullie familierecepten van over de hele wereld. Als iedereen meedoet is er ook voor iedereen iets nieuws te proeven! Binnenkort staat er elke ochtend en middag een bord op het schoolplein waar jullie de naam van het gerecht, welk land en de naam van je kind kunnen noteren.
Bij het midzomerfeest worden traditioneel bloemenkransen gevlochten en gedragen. Wil je ook bijdragen aan de feestvreugde, dan ben je meer dan welkom om er eentje op te zetten!
Via deze link kunnen jullie zien hoe je een bloemenkrans kunt maken. Bermgrassen zijn er genoeg, maar wees bescheiden met het knippen van de bloemen uit de berm! Deel in plaats daarvan met elkaar bijvoorbeeld bloemen uit de tuin. Vind je het leuk om een bloemenkrans te maken, neem er dan gerust eentje extra mee voor iemand anders.

Houtbewerken
Het is dinsdag, de werkbanken worden uitgerold in de streepjesruimte. In halve klassen wordt er drie kwartier geconcentreerd gewerkt aan een van de opdrachten.
Klas 4
In de leerlijn van de 4de klas beginnen we met het snijden van een muisje uit een verse tak. Dit snijden we zittend op een kruk met zakmessen. Naar mate de lessen voorbijgaan droogt het hout en wordt de weerstand van het hout steeds groter. Na het snijden wordt er met de hand gezaagd, geboord en geschuurd. Geregeld wordt er dan gecheckt: Is het al goed zo juf? Wat vind je zelf? Kijk eens naar de voorbeelden, voelt het al net zo glad?
Verder hebben we dit jaar een vogeltje uit een gevorkte tak gesneden. De technieken van het snijden waren al onder de knie. En waar de muizen nog veel op elkaar leken waren er met de vogeltjes een breed scala aan soorten en maten. De laatste opdracht die klas 4 heeft gedaan was het maken van een vogelmobiel uit triplex. Deze vogels bestonden uit 3 delen die ze uit triplex moesten figuurzagen. En dat is een lastig, maar een gebroken zaagje is helemaal niet erg, dat is slechts het ontdekken van een grens.
Klas 5
Waar in de 4de vooral bolle vormen worden gemaakt, wordt er in de 5de klas ook gewerkt aan holle vormen. We werken aan het maken van een olifantje en een lepel. De olifant start met een balkje, waar op alle zijde een aanzicht getekend word. Daarna komt met zaag, beitel, mes, rasp en vijl beetje bij beetje het olifantje tevoorschijn. De holle vormen bevinden zich vooral tussen de poten en de slurf.
Ook werd er gewerkt aan het maken van een lepel. Chip voor chip wordt er eerst een holletje gevormd. Daarna werd er met een mes of bijtel de bolle kant afgewerkt. De frustratie is hoog als er een stuk van de rand af chipt. Gelukkig laat hout zich makkelijk lijmen en zetten we weer door!
Dit jaar hebben we met een garde een heel ander gebied van hout onderzocht. Met behulp van warm water werd er uit een top van een kerstboom een garde gebogen.
Klas 6
In de 6de klas wordt er door veel kinderen gewerkt aan een bakje. We begonnen dit jaar naar aanleiding van de periode Middeleeuwen met een zwaard uit een flinke verse wilgentak. En hoewel de techniek na 2 jaar houtbewerken er lekker in zat, was het voor een aantal toch lastig om tot een zwaard te komen. Soms moest er worden gewerkt aan het voorstellingsvermogen, wanneer het zwaard steeds meer op een speer ging lijken. Dan werd er weer geoefend in terughouding als het zwaard zo kort werd als een dolk.
Als laatste project wordt er nu gewerkt aan dierfiguren gebaseerd op de diertjes van Ostheimer, waar in de kleuterklas mee werd gespeeld. Uit een blokje essenhout werd eerst de omtrek gezaagd. Met messen, raspen en vijlen werd daarna de vorm verfijnd.
Als je een stuk hout hebt kun je prachtige ideeën hebben wat je daarmee wilt, maar je zult moeten zien wat het hout toe laat. Als je begint te zagen en snijden zonder plan of idee, dan zal het hout breken.
Houtbewerken is bij uitstek een oefening met weerstand en onderzoeken van grenzen. De materiële weerstand is daarmee een geweldige vaardigheidsoefening die zijn doorwerking heeft tot in het sociale gebied.
Juf Ilone