Basisschool Vrije School Zaanstreek is de vrijeschool van Zaandam en omstreken

Basisschool Vrije School Zaanstreek is de vrijeschool van Zaandam en omstreken

Het mooiste
speelgoed is je
eigen fantasie.

Gepubliceerd op: 13-03-2020Nieuw

Nieuwsbrief nr. 13

18 maart         ouderavond kleuters inloop: 19.15 uur, start: 19.30 uur
19 maart         alle leerlingen vrij vanaf 13.00 uur ivm studiemiddag
30 maart         Biebbus
3 april             Palmpasen en Lentemarkt (van 13.30 - 16.00 uur)  
7/8 april          schoolfotograaf
9 april             Paasviering
10 t/m 13 april Paasweekend vrij
22 april           inloopmoment van 9.00 - 10.30 uur
27/4 -8/5        Meivakantie

Beste ouders,

Een korte introductie van de nieuwe directeur van de school waaraan u iedere dag uw kind toevertrouwt lijkt op zijn plaats. De afgelopen drie weken heb ik mogen meelopen op de school, die ik alleen van eerdere vluchtige bezoeken kende. Het was een prettige kennismaking met zowel leerkrachten, kinderen en ook al enkele ouders, in het bijzonder op de Open dag. Ik ervaar de school als een goed samenwerkende gemeenschap waar sprake is van onderlinge solidariteit en met draagvlak vanuit de ouders. Zelf heb ik bijna acht jaar de functie van directeur vervuld op de Rudolf Steinerschool in Haarlem, een school die in die tijd – samen met andere Haarlemse vrijescholen – enorm is gegroeid. Door ziekte heb ik daar bij de start van het schooljaar 2018 – 2019 de leiding uit handen moeten geven; inmiddels ben ik zodanig goed hersteld dat ik weer zin had om mijn beste krachten in te zetten. In overleg met het team probeer ik zoveel mogelijk de dagen die Mariëlle werkte op school aanwezig te zijn. Van tijd tot tijd maakt een nog doorlopende (immuno)therapie dat ik van dit schema zal moeten afwijken.

Ik ben onder de indruk van wat de school de afgelopen tijd heeft opgebouwd en koester de samenwerking met Windekind (peuters) en de Vlinderboom (BSO). Op de Open dag werd weer duidelijk hoe graag veel ouders hun kinderen op de vrijeschool een plek gunnen. Het is een prachtige uitdaging om de leerkrachten bij te staan in het uitdragen van het rijke vrijeschool onderwijs en kinderen te begeleiden in deze belangrijke levensfase. Zelf heb ik ook de vrijeschool doorlopen (in Haarlem en Amsterdam) en na een studie economische geografie bij de overheid en in het bedrijfsleven gewerkt. Doordat mijn kinderen ook op een vrijeschool hebben gezeten, werd ik bestuurlijk bij de vrijescholen in Amstelveen en Amsterdam betrokken en dat heeft uiteindelijk mijn overstap naar het onderwijs veroorzaakt. Daar heb ik tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad. Ik hoop de komende jaren op een vruchtbare samenwerking!

Met vriendelijke groet,

Herman I. van Tongeren

Pasen klas 1 tm. 6


Op donderdag 9 april vieren we op school het paasfeest.

Klas 1 tot en met 6 beginnen de ochtend in de zaal met het zingen van paasliedjes en het luisteren naar een verhaal.

Daarna gaan de eerste, de tweede en de derde klas in het park paaseieren zoeken.

Alle klassen hebben die ochtend een paasmaaltijd in de klas.

Omdat het een dag is tot 14.30u moeten de kinderen dus voor één pauze eten en drinken meenemen.


Gymlessen

Met ingang van dinsdag 17 maart gaan de gymlessen weer volgens het bekende schema gegeven worden. Dat betekent dat alle klassen op de dinsdag gymles krijgen.

Het vrije spel in de eerste kleuterklas


Na de kring en het maken van een tekening is het zo ver: de poorten naar het vrije spel gaan open en alle kleuters waaieren uit in de klas. Sommigen stevenen recht op hun doel af. In een mum van tijd staan er drie kinderen in het bovenhuis. Ze hebben de verkleedkleren snel aangetrokken. Het duurt niet lang of de rollen in het bovenhuis zijn verdeeld en het spel komt op gang.

Ook bij de treinbaan zijn al twee kinderen begonnen met het leggen van de rails. Een jongste kleuter staat naar het spel te kijken, maar durft niet zo goed aan te sluiten. Ik geef hem de woorden om te vragen of hij mee mag spelen. Zachtjes probeert hij het zelf: “Mag ik meespelen?”. Natuurlijk mag dat. We vinden een plekje voor hem op het kleed en hij kijkt eerst even stil naar wat wat de andere kinderen doen. Na een paar minuten pakt hij ook een treintje en dan komt ook zijn spel op gang.

Aan de andere kant van de klas is een kind begonnen aan een bouwwerk van Kapla (KabouterPlankjes). Het eerste bouwwerk is niet naar zijn zin. Hij had het duidelijk anders in zijn hoofd. Vol goede moed begint hij aan een tweede project. Ook dat bevalt hem niet, maar hij geeft de moed niet op en zet flink door. Over de derde poging is hij uitermate tevreden! Hij vertelt tot in detail wat hij heeft gemaakt. Een ander kind komt voorbij lopen en zegt: “Wow! Hoe heb je dat gedaan?” Vol trots vertelt de bouwer dat hij twee huizen heeft gemaakt en dat de houten poppetjes precies in de huisjes passen.

Het duurt niet lang of twee andere kinderen komen voorbij de tafel: de een met een paardenleidsel om en de ander loopt er als ruiter achter. Gelukkig passen paard en ruiter goed op (een paard kan niet zomaar overal lopen, want dan loopt hij door een spelletje). De kinderen houden goed rekening met elkaar en het mooie bouwwerk staat nog recht.

Nadat de derde bewonderaar het bouwwerk op de tafel is komen bewonderen, zijn er drie houten plankjes verschoven. “Serieus?” roept de maker van het werk verontwaardigd uit. Hij zet zich er snel over heen en legt de plankjes recht. Dat is ook weer geregeld.

Het spel loopt inmiddels overal. Langzaam zakt het geluid en het lijkt alsof de klas “zoemt”. Iedereen heeft zijn spel gevonden en is heerlijk bezig.

Gisteren heeft Elske-Fleur de kinderen van vijf jaar hun nieuwe handwerkje laten zien. Ze zijn nog niet begonnen, maar de kinderen weten het nog van vorig jaar, toen hun voorgangers het werkje maakten: het is een weefwerkje met korte draden, dat uiteindelijk een tasje zal worden.

Een paar kinderen staan te popelen om te beginnen, dus we gaan van start. Iedereen begint enthousiast. Een van de kinderen probeert met ingespannen gezicht, maar laat al snel de schouders hangen en verzucht: “Juf, ik denk dat ik dit werkje beter morgen kan doen.” Een beetje moed inspreken is nodig: “Ik denk dat je het wel kan hoor. Kom, we doen een stukje samen.” Al snel zie ik een opgelucht gezicht: ze kan het! Trots gaat ze zelf verder.

Vijf minuten voor het einde van de speeltijd mag een van de kinderen het belletje luiden: het signaal dat de kring alvast klaargezet wordt en we straks samen fruit gaan eten. Bij het tweede belletje zoekt iedereen zijn stoel en delen we het fruit. Aansluitend spelen we een kort rekenspelletje. Dan is het tijd om op te ruimen:

Rommelebommelebom, de speeltijd is weer om

We maken de klas, nog mooier dan hij was

Met Duimelot en Likkepot en Lange Jan en Ringeling en ook het Kleine Ding…

Ruimen we alles netjes in


Mariska


Euritmie vaklessen


In het schooljaar 2020-2021 biedt de Dynameïs Academie een scholingstraject aan in de door euritmist Jiri Brummans en pianist Jan van Maris ontwikkelde Dynameïs Methodiek. Voor wie vakleerkracht Euritmisch Bewegingsonderwijs wil worden of materiaal uit deze methodiek wil gebruiken in de eigen klas. En voor wie deze methodiek wil gebruiken voor het werken met andere groepen, binnen of buiten het onderwijs, of puur voor eigen plezier en ontwikkeling, is ook van harte welkom.

Voor wie belangstelling heeft maar graag eerst meer informatie wil, of nader kennis wil maken met de methodiek, is er een Informatiemiddag op woensdag 18 maart van 16.00 tot 18.00 uur in de Vrijeschool Almere, Lierstraat 7, 1312 JZ Almere.

Gevolgd door een Introductiecursus door Jiri Brummans op de woendagmiddagen 25 maart en 1, 8, 15 en 22 april van 15.00 tot 18.00 uur in de Vrijeschool Almere, Lierstraat 7, 1312 JZ Almere.

Kosten informatiemiddag: gratis. Introductiecursus: € 195.

Informatie en aanmelden bij Gérard Pillen, projectleider: info@dynameis.nl


Lentemarkt


Ook al regent het de lente komt!!!

Op 3 april is de Lentemarkt op onze school. We gooien het dit jaar over een andere boeg. Geen markt met kramen maar activiteiten voor alle kinderen. De kraam met koffie, thee en taart komt dit jaar zeker terug. Zo kan er even gepauzeerd worden tussen de activiteiten.

Voor de activiteiten kan er een knipkaart gekocht worden. Deze zal 5 euro kosten. Hiermee kunnen alle activiteiten gedaan worden!

Let op: er kan alleen contant worden afgerekend.


Er staat een ideeënbox waar iedereen ideeën in mag doen voor het besteden van het geld wat we ophalen met dit feest. Wie o wie heeft het origineelste, leukste, bijzonderste idee voor de school...?


Zonder ouders geen feest...

In de hal komt een intekenlijst te hangen waar ouders die willen helpen met een activiteit kunnen intekenen.

Van vorige jaren weten we dat we goede taartbakkers in ons midden hebben! Voor het bakken komt ook een intekenlijst te hangen.


We gaan voor een te gekke middag!

Tot dan,


Stéphanie